Weekend!  Wijn en gezelligheid, of?

Soms is het vrijdag en kan ik de hele wereld aan. Dan wil ik alleen maar wijn drinken met vrienden en op de tafel dansen. En soms is het vrijdag en wil ik huilen. En dan niet een bescheiden traantje bij een romantische komedie met een kussen onder mijn armen geklemd en een reep chocola. Maar echt even goed huilen.

Dan voel ik een lichte paniek bij het idee dat ik nog naar die verjaardag moet vanavond. Het enige lichtpuntje van de avond de bittergarnituur.

Dan denk ik aan de lange werkdag vandaag. Aan de belastingteruggave die in nog in moet vullen. En dat de badkamer nodig een keer gepoetst moet worden (3 weken geleden al). En die vriendin die haar belangrijke sollicitatiegesprek heeft gehad waar ik nog naar moet vragen. Aan oma die wel weer een bezoekje verdient. En de Instagramplaatjes die ik nog wilde photoshoppen voor mijn account. En de 109 gemiste berichtjes die nog in de groepsapp staan. En dat ik morgen eigenlijk écht naar de sportschool moet.

En. En. En. En. En. En.

En toen liet ik een keer een bakje met wattenstaafjes vallen. Je kunt wel raden wat er toen gebeurde.

Agenda overvol millenials - sociale verplichtingen - Twijfelende Twintiger

Toen de sluizen weer gesloten waren besloot ik dat dit niet oké was. En dat ik op zoek moest naar een manier om iedere vrijdag te willen dansen op de tafel. Een manier om het verplichte van ‘sociale verplichtingen’ af te krijgen. En om een paniekaanval te voorkomen. Te beginnen met het laatste..  

Hoe kun je een paniekaanval voorkomen?

  • Zachtjes huilen en hopen dat iemand alles voor je oplost. 
  • Op de bank kruipen met Netflix en dat het hele weekend volhouden.
  •  Meer rust aanbrengen in je leven waardoor je niet meer continue gestrest bent en het gevoel hebt dat je één grote tekortkoming bent

Die eerste twee heb ik geprobeerd. Beiden zonder langetermijnresultaat. De laatste ben ik nog steeds aan het proberen, maar lijkt meer kans van slagen te hebben

Tips om rustig te blijven in de crisis die je leven heet

Sociale verplichtingen. Het woord zelf zegt het al. Je sociale leven moet leuk zijn, niet verplicht. Als je vrije tijd voor een groot deel bestaat uit van de ene verjaardag naar de andere racen en tussendoor nog even naar je ouders, is die snel voorbij. Daarom wat tips van een ervaringsdeskundige om het rustiger aan te doen.

1. Minder inplannen. 

Ik heb een dubbele-afspraken infarct. Waardoor ik structureel na het maken van een afspraak iemand moet teleurstellen of 2 dingen in 1 avond moet proppen. Ik probeer meer gestructureerd te zijn in mijn agenda, zodat ik echt maar 1 ding tegelijk inplan. 

2. Weekenden vrij houden. 

Ken je dat? Dat iedereen z’n agenda erbij pakt om de volgende keer af te spreken dat jullie gezellig een avondje gaan borrelen. En dat de eerstvolgende datum dat iedereen kan december volgend jaar is? Dit ligt inmiddels niet meer aan mij. Mijn agenda nu vaker leeg in het weekend. Heerlijk. 

Nu moet ik mijn vriendinnen alleen nog zo ver krijgen dat ze dezelfde aanpak krijgen, want lastminute iets inplannen blijkt nog wel eens lastig. Want superspontaan naar de kroeg is leuk, maar in je eentje gaat de glans er wel een beetje af. 

3. Gun jezelf af en toe een avondje lanterfanten. 

Een avond of dag dat je gewoon niks te doen hebt. Momenten in je week waarop je simpelweg niets te doen hebt. Zoals Jelle Hermus van SoChicken zegt: ‘We moeten meer tijd maken voor inefficiëntie en wat vaker lanterfanten. Op die momenten kun je een keer tijd nemen voor jezelf of spontaan iets gaan doen waar je zin in hebt.’ Wanneer is de laatste keer dat jij je verveelde? En dat terwijl verveling juist zorgt voor creativiteit. Als je de tijd even niet opvult door nieuwe prikkels op te zoeken, krijgen je hersenen ruimte voor informatie, ideeën en ingevingen.

Als je de tijd even niet opvult door nieuwe prikkels op te zoeken, krijgen je hersenen ruimte voor informatie, ideeën en ingevingen.

4. Oefen met ‘Nee’ zeggen. 

Vaak zeggen we ‘Ja’ omdat we het gevoel hebben dat we geen nee mogen zeggen. Want dat zo ons een slechte vriendin/dochter/kleindochter/collega maken. Maar is dat echt zo? Mag je niet een keer nee zeggen omdat het gewoon even te druk is? Dat mag dus wel. 

5. Doe de dingen die je doet met aandacht. 

Hoe minder je inplant, hoe meer energie en aandacht je hebt voor de dingen die je wél doet. Je ouders vinden het waarschijnlijk leuker om je rustig een avondje te spreken dan een bliksembezoek waar je totaal met je aandacht niet bij bent.

6. Weg met het schuldgevoel! 

Stel je wachtingen bij. Wie zegt dat je 2x per week bij je ouders langs moet gaan? Jijzelf. Jij bent zelf vaak degene die deze afspraak maakt met jezelf. En degene die teleurgesteld is als dit weer niet is gelukt. 

7. Doe je telefoon weg. 

Ik greep ieder moment dat ik niet met andere dingen bezig was (of wel, want ik vind mezelf de beste multitasker ooit), naar mijn telefoon. Daardoor kregen mijn hersenen continue nieuwe informatie en nooit even te tijd om dingen die ik gezien of meegemaakt had te verwerken. En dat deed ik dan s nachts. In plaats van slapen. Nu gaat mijn telefoon s avonds vaker op vliegtuigstand. 

Voordeel: telefoon op vliegtuigstand betekent tijdens jouw avondje lanterfanten dat je niet onrustig wordt gemaakt door de snapchats van anderen die wel op pad zijn.

Niksen is het nieuwe druk zijn

Soms lijkt het alsof druk zijn gelijk staat aan succes. “Maar altijd rondrennen maakt je niet productief, effectief, aantrekkelijk of populair. Het maakt je vooral druk,” aldus Jelle Hermus (SoChicken). Dus, niksen is het nieuwe druk zijn. Het mag. En de volgende keer als iemand vraagt hoe het gaat zeg jij niet ‘Goed, druk!’, maar ‘Goed. Heel goed.’ 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *