Terwijl ik – tot groot vermaak van de filerijder naast me – luidkeels meezong met ‘Let it go’ van Frozen viel er bij mij een kwartje. (Op de één of andere manier hebben mijn kwartjes een beter-laat-dan-nooit-mentaliteit, maar dat terzijde). Ik snapte ineens het daverende succes van dit nummer!  Ineens begreep ik waarom iedereen – van schattige kinderen tot volwassen kerels – zich ten overstaan van de hele wereld lieten gaan op dit nummer. Inclusief danspasjes, adlips, uithalen en verkleedkleren.

Het lied is herkenbaar.

Want hoeveel mensen laten zich tegenwoordig nog écht even lekker gaan? Zonder alcohol of andere geestverruimende middelen dan.

Hoe vaak zing je nog mee op de fiets, dans je in de woonkamer, trek je een gekke bek of heb je de slappe lach? Hoe vaak maak je je even he-le-maal geen zorgen en geef je zero fucks om wat mensen van je denken?

Ik gok dat het antwoord ‘Te weinig’ is.

En dat is jammer.

Voor iedereen, want gek doen is namelijk een geweldige manier om je leven leuker te maken en jezelf vrijer te voelen.

Maar ik wil in het bijzonder even mijn medelijden uitspreken naar steengoede artiesten die proberen een zittende zaal stijve Hollanders op gang te krijgen. En het enige wat hij van ons krijgt is een paar van die voorzichtige klapjes.
Stress loslaten - Gek doen en ontspannen
Terwijl iedereen van binnen dit wil doen:
loslaten - dansen om te ontspannen

Waarom durven we niet gek te doen?

Het zit nu eenmaal in onze natuur om erbij te willen horen. En als mensen je raar vinden, dan hoor je er niet bij. Maslow beschreef dit al in zijn behoeftepyramide als ‘the need to belong’. Vroeger was je veiliger als je met anderen was, dus hebben we van nature de angst om buiten de groep te vallen. 

De angst voor afwijzing is één van de grootste menselijke angsten en zorgt ervoor dat we ons liever aan de groep aanpassen dan onszelf te zijn. 

Doe eens niet zo gek

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben opgevoed met “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” en iets met hoofden en maaivelden.

Vanaf de kleuterschool leer je al hoe je je moet gedragen, welke fiets je moet hebben, welke verhalen je moet vertellen en hoe je eruit moet zien om erbij te horen. We zijn van jongs af aan al gevoelig voor de kleinste signalen van afwijzing: ‘Ik had eigenlijk al eerder met die afgesproken’, ‘HAHA die heeft een gekke trui aan’.

En nu: een feestje waar je niet voor wordt uitgenodigd, een groepsapp waar de leukste dingen in worden besproken waar jij niet in zit, collega’s die een rondje gaan wandelen zonder jou mee te vragen. Dat voelt als afwijzing, en dat doet pijn.

“We sturen onze kinderen de fiets op met zijwieltjes, een helm en elleboogbeschermers.” – Guido Weijers

We willen pijn voorkomen

Mentale pijn, zoals afwijzing of verlies. Maar ook fysieke pijn. Vroeger durfde ik nog op de skelter met 2 mensen op de zijzitjes de dijk af. Nu durf ik nog niet eens een koprol te maken. Want als je valt doet het pijn. Dus doen we er alles aan om dat te voorkomen en leven we altijd met de rem erop. Voor wie de Oudejaarsconference van Guido heeft gezien: We gaan de fiets op met zijwieltjes, een helm en elleboogbeschermers.

loslaten - vaker gek doen

Maar is dat wel zo gezond?

Zijn al die keren dat ik vol adrenaline en lol de dijk af skelterde het de pijn niet waard van die ene keer dat je viel? Is het het niet waard om te genieten van het leven zonder remmingen, met het risico dat je een keer voor paal staat of een keer wat blauwe plekken oploopt?

Nee dat is niet gezond!

Want als je stress ervaart, heb je af en toe een uitlaatklep nodig. Heb je weleens gezien hoe een kind met teveel stress reageert? Bijvoorbeeld na lang verplicht stilzitten? Zo’n kind gaat rennen en springen. Gillen en gek doen.

En dat heeft je lichaam nodig om van stress af te komen.

Als je te lang stress opbouwt zonder dit kwijt te raken, bouwt het zich op. En wie wel eens een paniekaanval heeft gehad weet hoe dat eruit kan zien: zweten, trillen, flauwvallen, huilen.

Gek doen is goed voor je.

Zoals Jelle Hermis van SoChicken zegt: “Ik vind dingen die niet normaal zijn vaak leuk. Niet alleen omdat ze vreemd zijn, maar ook omdat ze inspireren. Ze zetten je aan het denken over hoe dingen ook anders kunnen. En dat opent dan weer de mogelijkheid dat dingen ook beter worden.”

Dus:
Ben je écht liever bezig met je zorgen maken om wat mensen van je denken of het plannen van je boodschappenlijstje? 

Terwijl je ook luchtgitaar zou kunnen spelen. Of radslagen maken. Of uit de maat dansen op de slechtste 90s hits. 

Mijn eigen goede voornemen voor 2019 is om mezelf wat vaker lekker te laten gaan. Om mijn ‘inner crazy’ wat meer te omarmen. Om vaker zonder die spreekwoordelijke helm en elleboogbeschermers de fiets op te gaan. Ik nodig je van harte uit om met me mee te doen, dus bij deze wat tips!

Tips om jezelf wat vaker te laten gaan

1. Maak spullen kapot
Koop wat servies bij de kringloop en smijt het op de grond of tegen de muur. Of breng een bezoekje aan Break Stuff in Tilburg: de plaats waar je een knuppel krijgt en ongeremd los mag gaan op oude koelkasten, auto’s en tv’s.
En dat voelt lekker!

Loslaten - minder stress dingen kapot maken

2. Zing op de fiets
En tel eens van hoeveel mensen je een glimlach krijgt en van hoeveel mensen een boze blik. Wedden dat je bij de meeste mensen een glimlach op hun gezicht tovert? Hoe vals je ook zingt: je straalt uit dat je blij bent en er schijt aan hebt. En dat wordt gewaardeerd!

3. Doe een lachcursus met jezelf
Klinkt misschien debiel, maar als je eenmaal begint met neplachen, werkt dit aanstekelijk en kan het zo een echte lach worden. Of zoek vaker met anderen naar iets om om te lachen. Want lachen werkt als een goede stress-reliever. Kijk een onzinnig Youtube filmpje, speel steen-papier-schaar, trek gekke bekken. Snapchat filters zijn bij mij ook altijd een succesje. Iemand filmen met een Snapchat filter zonder dat hij/zij het doorheeft: Works. Every. Time.

4. Dance like nobody’s watching
Zweedse onderzoekers hebben geconcludeerd dat dansen erg goed helpt tegen stress en depressie. En hoe gekker je danst, hoe meer stress je kwijtraakt. Vind je het moeilijk om gek te dansen? Doe dan eens je best om precies uit de maat de dansen. Automatisch worden je danspassen houteriger en idioter, wat weer leidt tot meer ontspanning voor jou en meer vermaak bij eventuele omstanders.

Stress loslaten - gek doen en dansen voor minder stress

5. Hoe laat is het? Knuffeltijd!
Pak vaker iemand spontaan beet voor een knuffel. Het mag een bekende zijn. Of een random voorbijganger. Het is maar net wat je fijn vindt.
Amerikaanse psychotherapeute en grondlegger van gezinstherapie Virginia Satir: “We need 4 hugs a day for survival. We need 8 hugs a day for maintenance. We need 12 hugs a day for growth.” 

En van langer dan 20 seconden knuffelen gaat ons stressniveau pas écht omlaag. De meeste knuffels duren maar een paar seconden. Tijd om jouw creep-level omhoog te gooien en iemand lekker tegen je aangedrukt te houden. Ook als diegene tegenspartelt: volhouden tot de 20 seconden.

6. Doe vaker gek met collega’s. 

Je ziet ze vaker dan sommige vrienden of familieleden. Een leuke band met je collega’s is dan ook van grote invloed op jouw dagelijkse geluk. Wie vriendschappen opbouwt op het werk is gelukkiger dan werknemers die het werk zien als een moetje. Samen gek doen zorgt voor sterke onderlinge banden en een betere samenwerking. Dus speel eens een spelletje (‘Cards against humanity’ is bij ons op de werkvloer wel een hitje), stuur elkaar grappige Youtube filmpjes of memes door of organiseer een bureaustoelen-estafette. 

Loslaten - gek doen met collega's

7. Oefen met afwijzing

Als onze angst voor afwijzing onze grootste belemmering is om onszelf even te laten gaan, dan is goed om die aan te pakken! Je kunt beginnen met één afwijzing per dag op te zoeken. Het heet Exposure Therapie en het idee is om jezelf bloot te stellen aan waar je bang voor bent, om er achter te komen dat het helemaal niet zo eng is als je had verwacht. Er is zelfs een heel succesvol spel van gemaakt: Rejection Therapy. Wat voorbeelden: 

– Ga naast een vreemde zitten en start een gesprek

– Vraag om een lagere rente voor je lening bij de bank

– Overtuig een vreemde ervan dat jullie elkaar kennen

– Vraag om korting voor je iets koopt

Ik heb wat dingen geprobeerd en ervaren hoe mijn knikkende knietjes en hartkloppingen veranderden in een grote glimlach!

9. Besef je dat je perceptie van ‘normaal doen’ waarschijnlijk aangeleerd is en niet per se vanuit je hart komt

Dus als jij dingen leuk vindt om te doen die in eerste instantie gek lijken, denk er dan nog eens rustig over na. Ís het gek? Of heb je geleerd dat het gek is? 

Ik zou zeggen: ga ervoor.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *